Trendy ve vzdělávání, 2017 (roč. 10), číslo 1

TVV 2017, 10(1):51-60 | DOI: 10.5507/tvv.2017.008

ŘEDITELÉ JAKO MANAŽEŘI ZÁKLADNÍCH A STŘEDNÍCH ŠKOL: AKTUÁLNÍ STAV POZNÁNÍ KVALITATIVNÍCH VÝZKUMŮ

KONVALINKA Michal
Katedra managementu, Fakulta podnikohospodářská, VŠE v Praze

Cílem zkoumání je zachytit aktuální stav poznání kvalitativních výzkumů v oblasti řízení základních a středních škol z pohledu ředitele jako manažera těchto vzdělávacích institucí. Výsledkem je přehled současného stavu poznání v dané oblasti a představení zásadních témat, kterým se výzkumy věnují. Práce má charakter systematické rešerše literatury a chce být přínosem nejen pro výzkumníky, ale i pro ředitele, kterým pomůže najít relevantní články k vybraným tématům. Hlavní metodou je vyhledávání vědeckých prací za pomoci klíčových slov v rejstřících Web of Science a Scopus. Výchozími klíčovými slovy jsou: headteacher, school, principal, qualitative, interview, case study, focus group a mixed methods. Snahou je podchytit zejména všechny významné výzkumné práce, pro něž jsou ředitelé hlavními subjekty zkoumání. Práce je zaměřena na kvalitativní výzkum a obsahuje studie jak zahraniční, tak i české.

Klíčová slova: rešerše literatury, ředitel, škola, kvalitativní výzkum

Zveřejněno: 26. září 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
KONVALINKA, M. (2017). ŘEDITELÉ JAKO MANAŽEŘI ZÁKLADNÍCH A STŘEDNÍCH ŠKOL: AKTUÁLNÍ STAV POZNÁNÍ KVALITATIVNÍCH VÝZKUMŮ. Trends in education10(1), 51-60. doi: 10.5507/tvv.2017.008
Stáhnout citaci

Reference

  1. Abel, S., & Casswell, S. (1998). Cannabis in schools: Issues for principals and boards. New Zealand Journal of Educational Studies, 33(1), 55-66.
  2. Babaoglan, E. (2016). The Features of Female and Male School Principals in Turkey. 2nd International Conference on Lifelong Learning and Leadership for All (iclel 2016), 847-858.
  3. Balyer, A., Karatas, H., & Alci, B. (2016). School principals' transformational leadership behaviours and their effects on teacher commitment. Iclel 2015: 1st International Conference on Lifelong Learning and Leadership for All, 203-211.
  4. Bhengu, T. T., & Myende, P. E. (2016). Leadership for coping with and adapting to policy change in deprived contexts: Lessons from school principals. South African Journal of Education, 36(4), 1322. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Blase, J., & Blase, J. (2002). The dark side of leadership: Teacher perspectives of principal mistreatment. Educational Administration Quarterly, 38(5), 671-727. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Bristow, M., Ireson, G., & Coleman, A. (2007). A life in the day of a headteacher: a study of practice and well-being.
  7. Coldron, J., Crawford, M., Jones, S., & Simkins, T. (2014). The restructuring of schooling in England: The responses of well-positioned headteachers. Educational Management Administration & Leadership, 42(3), 387-403. https://doi.org/10.1177/1741143214521592 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Coleman, M. (1996). Barriers to career progress for women in education: The perceptions of female headteachers. Educational Research, 38(3), 317-332. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Coleman, M. (2000). The female secondary headteacher in England and Wales: leadership and management styles. Educational Research, 42(1), 13-27. https://doi.org/10.1080/001318800363881 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Cottrell, M., & James, C. (2016). Theorizing Headteacher Socialization from a Role Boundary Perspective. Educational Management Administration & Leadership, 44(1), 6-19. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Crow, G. M., & Weindling, D. (2010). Learning to be Political: New English Headteachers' Roles. Educational Policy, 24(1), 137-158. https://doi.org/10.1177/0895904809354495 Přejít k původnímu zdroji...
  12. Daresh, J., & Male, T. (2000). Crossing the Border into Leadership: Experiences of Newly Appointed British Headteachers and American Principals. Educational Management & Administration, 28(1), 89-101. https://doi.org/10.1177/0263211X000281013 Přejít k původnímu zdroji...
  13. Day, C., Ärlestig, H., & Johansson, O. (2016). A decade of research on school principals: cases from 24 countries. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Dorczak, R. (2014). Educational Leadership - How Headteachers of Polish Schools Understand Leadership. In L. G. Chova, A. L. Martinez, & I. C. Torres (Ed.), Edulearn14: 6th International Conference on Education and New Learning Technologies (s. 160-165). Valenica: Iated-Int Assoc Technology Education a& Development.
  15. Drago-Severson, E. (2007). Helping teachers learn: Principals as professional development leaders. Teachers College Record, 109(1), 70-125. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Dvořák, D. (2011). Pedagogické vedení školy: hledání zdrojů a obsahu pojmu. ORBIS SCHOLAE, 5(3). Přejít k původnímu zdroji...
  17. Earley, P., & Bubb, S. (2013). A Day in the Life of New Headteachers: Learning from Observation. Educational Management Administration & Leadership, 41(6), 782-799. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Earley, P., Bubb, S., Eddy-Spicer, D., Crawford, M., & James, C. (2016). Governing bodies, headteacher performance and pay: the role of external advisers. Educational Review, 68(3), 257-273. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Earley, P., Nelson, R., Higham, R., Bubb, S., Porritt, V., & Coates, M. (2011). Experiences of new headteachers in cities.
  20. Emmerová, K. (2000). Diskuse nad problematikou žen ve školním managementu. Studia paedagogica, 49-50(5-6), 61-71.
  21. Emmerová, K., & Lazarová, B. (2000). IPWEM - Mezinárodní program pro ženy a o ženách ve školním managementu. Pedagogika, (4).
  22. Engel, M. (2013). Problematic Preferences? A Mixed Method Examination of Principals' Preferences for Teacher Characteristics in Chicago. Educational Administration Quarterly, 49(1), 52-91. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Engel, M., & Curran, F. C. (2016). Toward understanding principals' hiring practices. Journal of Educational Administration, 54(2), 173-190. https://doi.org/10.1108/JEA-04-2014-0049 Přejít k původnímu zdroji...
  24. Faltýsek, P., Křivánek, R., Šlajchová, L., & Trojan, V. (2015). Mezinárodní šetření TALIS 2013.
  25. Finnigan, K. S. (2012). Principal Leadership in Low-Performing Schools: A Closer Look Through the Eyes of Teachers. Education and Urban Society, 44(2), 183-202. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Gill, P., Chestnutt, I. G., & Channing, D. (2009). Opportunities and challenges to promoting oral health in primary schools. Community Dental Health, 26(3), 188-192.
  27. Grissom, J. A., & Loeb, S. (2011). Triangulating Principal Effectiveness: How Perspectives of Parents, Teachers, and Assistant Principals Identify the Central Importance of Managerial Skills. American Educational Research Journal, 48(5), 1091-1123. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Gugglberger, L., Flaschberger, E., & Teutsch, F. (2017). "Side effects" of health promotion: an example from Austrian schools. Health Promotion International, 32(1), 157-166. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Hallinger, P., & Heck, R. H. (2010). Collaborative leadership and school improvement: understanding the impact on school capacity and student learning. School Leadership & Management, 30(2), 95-110. https://doi.org/10.1080/13632431003663214 Přejít k původnímu zdroji...
  30. Hamel, G. (2013). Na čem dnes záleží: jak vyhrát ve světě neustálých změn, dravé konkurence a nezastavitelné inovace. Praha: PeopleComm.
  31. Hamel, G., & Breen, B. (2008). Budoucnost managementu. Praha: Management Press.
  32. Harris, A., Jones, M., Cheah, K. S. L., Devadason, E., & Adams, D. (2017). Exploring principals' instructional leadership practices in Malaysia: insights and implications. Journal of Educational Administration, 55(2), 207-221. https://doi.org/10.1108/JEA-05-2016-0051 Přejít k původnímu zdroji...
  33. Háša, S. (2016). Co je nového v managementu.
  34. Heck, R. H., & Hallinger, P. (2009). Assessing the Contribution of Distributed Leadership to School Improvement and Growth in Math Achievement. American Educational Research Journal, 46(3), 659-689. https://doi.org/10.3102/0002831209340042 Přejít k původnímu zdroji...
  35. Hoppey, D., & McLeskey, J. (2013). A Case Study of Principal Leadership in an Effective Inclusive School. Journal of Special Education, 46(4), 245-256. https://doi.org/10.1177/0022466910390507 Přejít k původnímu zdroji...
  36. Howard-Drake, E. J., & Halliday, V. (2016). Exploring primary school headteachers' perspectives on the barriers and facilitators of preventing childhood obesity. Journal of Public Health, 38(1), 44-52. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Cherkowski, S., & Walker, K. (2016). Purpose, passion and play Exploring the construct of flourishing from the perspective of school principals. Journal of Educational Administration, 54(4), 378-392. https://doi.org/10.1108/JEA-10-2014-0124 Přejít k původnímu zdroji...
  38. Christian, D., Todd, C., Davies, H., Rance, J., Stratton, G., Rapport, F., & Brophy, S. (2015). Community led active schools programme (CLASP) exploring the implementation of health interventions in primary schools: headteachers' perspectives. Bmc Public Health, 15, 238. Přejít k původnímu zdroji...
  39. Isabelle, C., Meunier, H., & Proulx, A. G. (2016). Educational Contexts for French School Principals in Canada. Mcgill Journal of Education, 51(2), 877-898. Přejít k původnímu zdroji...
  40. Jago, R., Rawlins, E., Kipping, R. R., Wells, S., Chittleborough, C., Peters, T. J., … Campbell, R. (2015). Lessons learned from the AFLY5 RCT process evaluation: implications for the design of physical activity and nutrition interventions in schools. Bmc Public Health, 15, 946. Přejít k původnímu zdroji...
  41. Kaparou, M. (2015). Principal's Instructional Leadership in High-Performing Secondary Schools: Evidence from Two Contrasting Educational Systems in Europe. Advanced Science Letters, 21(7), 2518-2520. https://doi.org/10.1166/asl.2015.6328 Přejít k původnímu zdroji...
  42. Karakose, T., Yirci, R., & Kocabas, I. (2014). A Qualitative Study of the Novice Principals' Problems in the School Management Process and Solutions. Pakistan Journal of Statistics, 30(6), 1365-1378.
  43. Korumaz, M. (2016). Invisible Barriers: The Loneliness of School Principals at Turkish Elementary Schools. South African Journal of Education, 36(4), 1302. https://doi.org/10.15700/saje.v36n4a1302 Přejít k původnímu zdroji...
  44. Lazarová, B., Hloušková, L., Trnková, K., Pol, M., & Lukas, J. (2015). Řízení inkluze ve škole. Masarykova univerzita. Dostupné z https://is.muni.cz/publication/1352249
  45. Leiva, M. V., Montecinos, C., & Aravena, F. (2016). Instructional leadership among novice principals in Chile: Practices for classroom observation and feedback to teachers. Relieve-Revista Electronica De Investigacion Y Evaluacion Educativa, 22(2), 8. https://doi.org/10.7203/relieve.22.2.9459 Přejít k původnímu zdroji...
  46. Liu, S., Liu, C., Stronge, J., & Xu, X. (2016). Teacher characteristics for success in the classroom: Chinese principals' perceptions for hiring decisions. Asia Pacific Education Review, 17(1), 107-120. Přejít k původnímu zdroji...
  47. Lochmiller, C. R., & Karnopp, J. R. (2016). The politics of coaching assistant principals: exploring principal control. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 5(3), 203-220. Přejít k původnímu zdroji...
  48. Louis, K. S., Leithwood, K., Wahlstrom, K., & Anderson, S. (2010). Investigating the Links to Improved Student Learning: Final Report of Research Findings (Report). The Wallace Foundation.
  49. Malakolunthu, S., McBeath, J., & Swaffield, S. (2014). Improving the quality of teaching and learning through leadership for learning: Changing scenarios in basic schools of Ghana. Educational Management Administration & Leadership, 42(5), 701-717. Přejít k původnímu zdroji...
  50. Mestry, R. (2017). Empowering principals to lead and manage public schools effectively in the 21st century. South African Journal of Education, 37(1), 1334. https://doi.org/10.15700/saje.v37n1a1334 Přejít k původnímu zdroji...
  51. Mestry, R., & Singh, P. (2007). Continuing professional development for principals: a South African perspective. South African Journal of Education, 27(3), 477-490.
  52. Moore, S., Murphy, S., Tapper, K., & Moore, L. (2010). From policy to plate: Barriers to implementing healthy eating policies in primary schools in Wales. Health Policy, 94(3), 239-245. Přejít k původnímu zdroji...
  53. Moorosi, P., & Bantwini, B. D. (2016). School district leadership styles and school improvement: evidence from selected school principals in the Eastern Cape Province. South African Journal of Education, 36(4), 1341. https://doi.org/10.15700/saje.v36n4a1341 Přejít k původnímu zdroji...
  54. Naidoo, B., & Perumal, J. (2014). Female principals leading at disadvantaged schools in Johannesburg, South Africa. Educational Management Administration & Leadership, 42(6), 808-824. https://doi.org/10.1177/1741143214543202 Přejít k původnímu zdroji...
  55. Ng, S., & Pun, S. (2013). How school principals position themselves in times of education reform in China. In Z. Ozcinar (Ed.), 2nd Cyprus International Conference on Educational Research (cy-Icer 2013) (Roč. 89, s. 54-58). Amsterdam: Elsevier Science Bv. Přejít k původnímu zdroji...
  56. Ng, S., & Szeto, S. E. (2016). Preparing school leaders: The professional development needs of newly appointed principals. Educational Management Administration & Leadership, 44(4), 540-557. Přejít k původnímu zdroji...
  57. Ottosen, K. O., Goll, C. B., & Sorlie, T. (2017). The Multifaceted Challenges in Teacher-Student Relationships: A Qualitative Study of Teachers' and Principals' Experiences and Views Regarding the Dropout Rate in Norwegian Upper-Secondary Education. Scandinavian Journal of Educational Research, 61(3), 354-368. https://doi.org/10.1080/00313831.2016.1147069 Přejít k původnímu zdroji...
  58. Page, D. (2016). Understanding performance management in schools: a dialectical approach. International Journal of Educational Management, 30(2), 166-176. https://doi.org/10.1108/IJEM-06-2014-0087 Přejít k původnímu zdroji...
  59. Pascal, C., & Ribbins, P. (1998). Understanding primary headteachers: conversations on characters, careers and characteristics. London ; New York: Cassell.
  60. Pol, M., Hloušková, L., Novotný, P., & Sedláček, M. (2009). Úvodní fáze profesní dráhy ředitelů základních škol. Studia paedagogica, 14(1).
  61. Pol, M., Hloušková, L., Novotný, P., & Sedláček, M. (2011). Profesní dráha ředitelů základních škol: od fáze profesní jistoty k novým výzvám. Studia Paedagogica, 15(1), 85-106.
  62. Rigby, J. G. (2016). Principals' Conceptions of Instructional Leadership and Their Informal Social Networks: An Exploration of the Mechanisms of the Mesolevel. American Journal of Education, 122(3), 433-464. Přejít k původnímu zdroji...
  63. Roland G. Fryer, J. (2017). Management and Student Achievement: Evidence from a Randomized Field Experiment (Working Paper No. 23437). National Bureau of Economic Research.
  64. Sedláček, M. (2007). Škola a její ředitel. Pohled na ředitelskou profesi očima případové studie. In Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách (s. 287-311). Portál.
  65. Sedláček, M. (2011). Pedagogické vedení školy v pojetí ředitelů základních škol. Orbis scholae, 5(3). Přejít k původnímu zdroji...
  66. Service, B., Dalgic, G. E., & Thornton, K. (2016). Implications of a shadowing/mentoring programme for aspiring principals. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 5(3), 253-271. https://doi.org/10.1108/IJMCE-03-2016-0031 Přejít k původnímu zdroji...
  67. Smith, J. M. (2011). Aspirations to and Perceptions of Secondary Headship: Contrasting Female Teachers' and Headteachers' Perspectives. Educational Management Administration & Leadership, 39(5), 516-535. https://doi.org/10.1177/1741143211408450 Přejít k původnímu zdroji...
  68. Standage, M., Cumming, S. P., & Gillison, F. B. (2013). A cluster randomized controlled trial of the be the best you can be intervention: effects on the psychological and physical well-being of school children. Bmc Public Health, 13, 666. https://doi.org/10.1186/1471-2458-13-666 Přejít k původnímu zdroji...
  69. Storey, K. E., Montemurro, G., Flynn, J., Schwartz, M., Wright, E., Osler, J., … Roberts, E. (2016). Essential conditions for the implementation of comprehensive school health to achieve changes in school culture and improvements in health behaviours of students. Bmc Public Health, 16, 1133. Přejít k původnímu zdroji...
  70. Sumintono, B., Sheyoputri, E. Y. A., Jiang, N., Misbach, I. H., & Jumintono. (2015). Becoming a principal in Indonesia: possibility, pitfalls and potential. Asia Pacific Journal of Education, 35(3), 342-352. https://doi.org/10.1080/02188791.2015.1056595 Přejít k původnímu zdroji...
  71. Susana Segovia, N., & Carvalho Goncalves, M. F. (2011). School Spaces for the Prevention Of Drug Addiction: View of School Principals. Revista Latino-Americana De Enfermagem, 19, 782-788. Přejít k původnímu zdroji...
  72. Tahir, L. M., Lee, S. L., Musah, M. B., Jaffri, H., Said, M. N. H. M., & Yasin, M. H. M. (2016). Challenges in distributed leadership: evidence from the perspective of headteachers. International Journal of Educational Management, 30(6), 848-863. https://doi.org/10.1108/IJEM-02-2015-0014 Přejít k původnímu zdroji...
  73. Tahir, L., Said, M. N. H. M., Daud, K., Vazhathodi, S. H., & Khan, A. (2016). The benefits of headship mentoring: An analysis of Malaysian novice headteachers' perceptions. Educational Management Administration & Leadership, 44(3), 420-450. Přejít k původnímu zdroji...
  74. Trnková, K., Knotová, D., & Chaloupková, L. (2010). Málotřídní školy v České republice: malotřídky. Brno: Paido.
  75. Truong, T. D., Hallinger, P., & Sanga, K. (2017). Confucian values and school leadership in Vietnam: Exploring the influence of culture on principal decision making. Educational Management Administration & Leadership, 45(1), 77-100. https://doi.org/10.1177/1741143215607877 Přejít k původnímu zdroji...
  76. Ummanel, A., McNamara, G., & Stynes, M. (2016). The career paths of primary school principals in Ireland. Irish Educational Studies, 35(1), 57-71. https://doi.org/10.1080/03323315.2016.1151373 Přejít k původnímu zdroji...
  77. Voda, J. (2015). Nové profesní výzvy učitele po jmenování ředitelem školy. Pedagogika, 65(2), 177-192.
  78. Wallace, M., Tomlinson, M., & O'Reilly, D. (2011). The Mediation of Acculturation: Orchestrating School Leadership Development in England. Educational Management Administration & Leadership, 39(3), 261-282. https://doi.org/10.1177/1741143210393996 Přejít k původnímu zdroji...
  79. Ward, B. M., Buykx, P., Munro, G., & Wiggers, J. (2016). Are schools and alcohol a good mix? A qualitative study of school principals' experiences of adults' alcohol use in Australian secondary schools. Bmj Open, 6(8), e010904. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2015-010904 Přejít k původnímu zdroji...
  80. West-Burnham, J. (2009). Developing Outstanding Leaders: Professional Life Histories of Outstanding Headteachers : Full Report 2009. National College for School Leadership.
  81. Wiehahn, J., & Du Plessis, P. (2015). Professional Development of Newly-Appointed Principals. In L. G. Chova, A. L. Martinez, & I. C. Torres (Ed.), Iceri2015: 8th International Conference of Education, Research and Innovation (s. 552-563). Valenica: Iated-Int Assoc Technology Education a& Development.
  82. Yin, R. K. (2011). Qualitative research from start to finish. New York: Guilford Press.
  83. Youngs, P., & King, M. B. (2002). Principal leadership for professional development to build school capacity. Educational Administration Quarterly, 38(5), 643-670. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.