Trendy ve vzdělávání, 2024 (roč. 17), číslo 1

TVV 2024, 17(1):30-36 | DOI: 10.5507/tvv.2024.006

ODBORNÉ VZDĚLÁVÁNÍ A OBOROVÉ DIDAKTIKY - STAV A PERSPEKTIVY

Čestmír SERAFÍN
Katedra technické a informační výchovy, Univerzita Palackého v Olomouci

Předložená přehledová studie je zaměřena na aktuální stav a vývoj didaktik v odborném vzdělávání v České republice. Cílem studie je zhodnotit aktuální stav didaktik odborných předmětů a didaktiky praktického vyučování na středních školách v podmínkách České republiky a naznačit další možný vývoj těchto didaktiky ve změnách, které jsou poznamenány digitalizací průmyslu obchodu a služeb, tedy odvětvích pro které střední odborné školy připravují své absolventy. V první části je vymezen diskurs řešené problematiky. Druhá část je pak věnována analýze stavu rozpracovanosti jednotlivých skupin oborových didaktik v odborném vzdělávání. Poslední část je zaměřena na možné perspektivy vývoje dotčených oborových didaktik.

Klíčová slova: Oborová didaktika, didaktika odborných předmětů, didaktika praktického vyučování, příprava učitelů.

Vloženo: 28. červen 2024; Revidováno: 28. červen 2024; Přijato: 23. září 2024; Zveřejněno: 1. prosinec 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
SERAFÍN, Č. (2024). ODBORNÉ VZDĚLÁVÁNÍ A OBOROVÉ DIDAKTIKY - STAV A PERSPEKTIVY. Trends in education17(1), 30-36. doi: 10.5507/tvv.2024.006
Stáhnout citaci

Reference

  1. Berková, K., Novák, J. & Pasiar, L. (2018). Modernizace ekonomického vzdělávání v kontextu taxonomií výukových cílů. Prostějov: Computer Media, s.r.o.
  2. Bosch, G. & Charest, J. (ed.) (2009). Vocational Training. International Perspectives [online]. eBook. London: Routledge [cit. 2024-03-03]. https://doi.org/10.4324/9780203869574 Přejít k původnímu zdroji...
  3. Breakstone, J., McGrew, S., Smith, M., Ortega, T., & Wineburg, S. (2018). Proč potřebujeme nový přístup k výuce digitální gramotnosti [online]. Phi Delta Kappan , 99 (6), 27.-32. [cit. 2024-03-03]. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Dostál, J., & Kužuchová, M. (2016). Badatelský přístup v technickém vzdělávání. Teorie a výzkum. Olomouc: UP. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Hrmo, R., Škrabánková, J., Kučerka, D. & Kmec, J. (2016). Kľúčové kompetenie v technických a prírodovedeckých predmetoch. Varšava: Wyzsa Szkola Menedzerska.
  6. Pecina, P. (2017). Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Brno: MU. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Pecina P. & Marinič, P. (2021). Oborové didaktiky v odborném vzdělávání v české republice - aktuální stav a perspektivy [online]. Lifelong Learning - celoživotní vzdělávání, 11(2), 147-171 [cit. 2024-03-03]. https://doi.org/10.11118/lifele20211102147 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Serafín, Č. (2023). Didaktika elektrotechniky: rozvíjení kompetencí k řešení problémů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Siemens, G. (2005). Connectivism: A learning theory for the digital age [online]. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2. [cit. 2024-03-03].
  10. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: GRADA.
  11. Stuchlíková, I. & Janík, T. et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: MU. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Vaněček, D. et al. (2016). Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT.
  13. Zimmermann, K. F., et al. (2013). Youth Unemployment and Vocational Training [online]. Foundations and Trends® in Microeconomics. 9(1-2), 1-157 [cit. 2024-03-03]. http://dx.doi.org/10.1561/0700000058 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Zounek, J. et al. (2016). E- LEARNING Učení (se) s digitálními technologiemi. Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s.,

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.