Trends in education, 2024 (vol. 17), issue 1

TVV 2024, 17(1):20-29 | DOI: 10.5507/tvv.2024.005


PREPARATION OF SECONDARY VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS IN THE CONTEXT OF THE NEEDS OF INDUSTRY 4.0

Milan Klement, Marek Domanský
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP
Obchodní akademie Tomáše Bati a Vyšší odborná škola ekonomická Zlín


Industry 4.0 is a topic that is receiving more and more attention in companies, which brings with it an impact on the whole society and increasing demands on the education system. The education system must respond to changes in the labour market and prepare a young generation of professionals who will be trained in accordance with the needs of production, oriented towards the principles of Industry 4.0. For this reason, an analysis of the state of secondary vocational education has been carried out in several areas that may be key to monitoring current trends in the preparation of students in the context of Industry 4.0. Not only demographic data were analysed, but also data related to the innovation of curriculum documents of individual schools, or the level of implementation of new educational units reflecting the needs of Industry 4.0-based production in this curriculum. 

Keywords: Industry 4.0, education system, secondary vocational schools, Competences 4.0.

Received: May 7, 2024; Revised: May 7, 2024; Accepted: September 23, 2024; Published: December 1, 2024  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Klement, M., & Domanský, M. (2024).
PREPARATION OF SECONDARY VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS IN THE CONTEXT OF THE NEEDS OF INDUSTRY 4.0. Trends in education17(1), 20-29. doi: 10.5507/tvv.2024.005
Download citation

References

  1. CSZO, (2020), Český statistický úřad, Širší aspekty vývoje průmyslu v ČR i EU z pohledu trhu práce. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/10180/151683470/320329-20a02.pdf
  2. Deloitte (2020). Výhled české ekonomiky 2020 [online]. Dostupné z: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/cz/Documents/aboutdeloitte/vyhled-ceske-ekonomiky-2020.pdf
  3. Fisher, J. & Mazouch, P. (2017). Příprava na změny v systému vzdělávání v důsledku programu Průmysl 4.0, Studie VŠE Dostupné 10.5.2023 z: http://ipodpora.odbory.info/soubory/dms/wysiwyg_uploads/bba5a5c7366cdaf3/upload
  4. Hejduková, P. (2019). Dopady technologických změn na poptávku po pracovní síle. Trendy v podnikání, 9(2), s. 22-28. Go to original source...
  5. Chaluš, P. (2020). Potřebujeme vzdělávání 4.0? Deník referendum [online]. Dostupné z: https://denikreferendum.cz/clanek/24387-potrebujeme vzdelavani-4-0
  6. Iniciativa. (2017). Iniciativa Průmysl 4.0 [online]. Praha: Ministerstvo průmyslu a obchodu, 2017 Dostupné 15.4.2023 z: https://www.mpo.cz/assets/dokumenty/53723/64358/658713/priloha001.pdf
  7. Kadir, B. (2020). Designing New Ways of Working in Industry 4.0: Aligning Humans, Technology, and Organization in the Transition toIndustry 4.0. Ph.D. Thesis, Technical University of Denmark, Kongens Lyngby, Denmark.
  8. Kuhnová, I. (2017). Čtvrtá průmyslová revoluce si žádá inovace ve vzdělávání. Journal of Safety Research and Applications (JOSRA), 2(1), s. 15-18.
  9. MPSV, (2022), Ministerstvo práce a sociálních věci, Spolupráce firem a škol [online]. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/web/cz/spoluprace-firem-a-skol
  10. Porkertová, M. (2020). Vzdělávání má své 4.0. EkonTech.cz - časopis pro studenty techniky a ekonomie dostupné [online]. Dostupné z: https://www.ekontech.cz/clanek/vzdelavani-ma-sve-40
  11. Rüßmann a kol. (2015). Industry 4.0: The Future of Productivity and Growth in Manufacturing Industries. Boston consulting group, 9(1), p. 54-89.
  12. Wang S. a kol. (2016). Implementing Smart Factory of Industrie 4.0: An Outlook. International Journal of Distributed Sensor Networks, 12(1), p. 23-45. DOI: https://doi.org/10.1155/2016/3159805 Go to original source...
  13. Zeman, J. (2023). Jaká je situace středních odborných škol podle aktuálních dat a predikcí? EDUin [online]. Dostupné z: https://medium.seznam.cz/clanek/eduin-jaka-je-situace-strednich-odbornych-skol-podle-aktualnich-dat-a-predikci-3004

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.