RT Journal Article SR Electronic A1 Pavel, MOC T1 PRŮMYSLOVÉ PLC V PRIMÁRNÍM VZDĚLÁVÁNÍ JF Trends in education YR 2022 VO 14 IS 2 SP 70 OP 86 DO 10.5507/tvv.2022.002 UL https://tvv-journal.upol.cz/artkey/tvv-202102-0002.php AB Již dříve se diskutovalo nad problematikou programování na základních školách. Tato otázka je již zodpovězena a dnes se programování zařazuje do výuky v mnoha formách. Technologie se však vyvíjí dál a společnost potřebuje nové technické odborníky, aby nedošlo ke zpomalení vědeckotechnického rozvoje na prahu průmyslové revoluce 4.0. Ve vzdělávání na 2. st. ZŠ jsme svědky používání především 3D tisku, ale i jiných technologií, například různých laserových gravírovacích strojů a podobně (Jiří Dostál, 2018). Přesto se nejedná o ideální zařízení, jež může oslovit mladou generaci a přitáhnout zájemce o technické obory v sekundárním a terciárním vzdělávání. Smyslem příspěvku je vhodným způsobem přiblížit průmyslové řešení řízení strojů s využitím PLC automatů a elektropneumatických systémů, jakož to akčních členů do výuky Technické výchovy. Jejich nasazení do výuky by mělo mít aktivizační charakter, jež by mohl vzbudit u žáků větší motivaci s výsledným nárůstem zájmu o techniku. Vytvořené úkoly budou následně aplikovány prakticky ve výuce Technické výchovy na ZŠ.