RT Journal Article SR Electronic A1 BUDÍNOVÁ, Vendula T1 VYUŽÍVAJÍ UČITELÉ NA 2. STUPNI ZÁKLADNÍ ŠKOLY VE VÝUCE VIDEA Z YOUTUBE? JF Trends in education YR 2018 VO 11 IS 1 SP 5 OP 10 DO 10.5507/tvv.2018.008 UL https://tvv-journal.upol.cz/artkey/tvv-201801-0001.php AB Ve 20. století se objevily média pro sdělování informací jako rozhlas nebo televize. Nyní je doplnila média spjatá s informačními technologiemi, které jsou v současnosti reprezentovány například počítači, internetem a dotykovými zařízeními. Tyto média byly postupně zařazovány i do procesu vzdělávání, kde dnes zabírají důležitou roli. V roce 2005 se na internetu objevila nová platforma, která měla sloužit ke sdílení video souborů. Jednalo se o sociální síť YouTube (www.youtube.com). V moři videí, které každý den přibývají na této platformě, se ale nachází i takové, které mají kromě zábavné složky i složku informační a vzdělávací (např. cestovatelské vlogy, vlogy o politice, vlogy o historických událostech, atd.). Videa obsahující informační a vzdělávací složku mohou sloužit jako vnější motivace žáků ve vyučování. Na tyto skutečnosti jsme reagovali v našem výzkumném šetření, kde jsme se zaměřili na sociální síť YouTube a zda tuto síť využívání učitelé ve školním prostředí jako motivační prvek u žáků na 2. stupni základní školy.