RT Journal Article SR Electronic A1 SERAFÍN, Čestmír T1 MOŽNOSTI A MEZE VÝUKY O ELEKTROTECHNICE NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH JF Trends in education YR 2017 VO 10 IS 1 SP 87 OP 94 DO 10.5507/tvv.2017.012 UL https://tvv-journal.upol.cz/artkey/tvv-201701-0012.php AB Příspěvek se zabývá otázkami, kam a jak směřovat didaktickou transformaci elektrotechnického oboru, aby tato byla v souladu s cíli základního vzdělávání, tj. aby si žáci vytvořili, na úrovni odpovídající jejich schopnostem, dovednostem a učebním předpokladům, klíčové i odborné kompetence. Cílem příspěvku je podat určitý i když omezený vhled do problematiky přípravy žáků v elektrotechnické oblasti na základních školách. Jaké možnosti zařazení témat jsou dány a co je pro ně limitující - v oblasti elektrotechniky je koncepce didaktického zprostředkování jeho vzdělávacích obsahů charakteristická širokou různorodostí. Tato různorodost musí však být při výběru vzdělávacích obsahů podložená možnostmi žáka. Didaktické zprostředkování vzdělávacích obsahů nás nutí vyhovět požadavkům definovaným v kurikulárních dokumentech, zároveň je však nezbytné zapojit požadavky i ostatních aktérů a činitelů ovlivňujících proces vzdělávání, tj. požadavky praxe na kvalitní přípravu žáka. Tyto dvě oblasti však bohužel na sebe mnohdy ve vzdělávací praxi naráží.