RT Journal Article SR Electronic A1 HRBÁČEK, Jiří A1 KUČERA, Martin A1 HODIS, Zdeněk A1 VYBÍRAL, Petr T1 VÝUKA ROBOTIKY NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE JF Trends in education YR 2013 VO 6 IS 1 SP 212 OP 215 UL https://tvv-journal.upol.cz/artkey/tvv-201301-0048.php AB Situace v technických oborech je v současné době kritická. Společenská prestiž řemesel je extrémně nízká a z toho plyne velmi nízký zájem o ně. Znalosti lze uchovat v knihách a dalších médiích, zkušenosti a dovednosti takto "konzervovat" nelze. Ty se předávají z mistra na tovaryše jejich společnou prací a předávání trvá několik let až desítek let v závislosti na oboru. Mistři, schopní zkušenosti předat, již pomalu vymírají. Náročnost technických oborů však také vyžaduje vysoce kvalitní úroveň středního i vysokého technického školství. I zde se projevu velmi nízký zájem o technické obory, na které má velmi negativní vliv obrovské rozšíření víceletých gymnázií i od roku tisíc devět set devadesát pět praktická likvidace technické výchovy na školách. Současnou dobu lze tedy nazvat "dobou temna" technického vzdělávání a technické výchovy. Čekání na legislativní obrat k lepšímu není dostatečně rychlým řešením této svízelné situace. Je třeba velmi rychle obrátit pozornost žáků a jejich rodičů k technice. Probudit v nich patřičný zájem o tuto oblast. Jak ukazují výsledky našeho kvalitativního výzkumu probíhajícího již více než tři roky na naší katedře, jednou z cest je výuka robotiky na základní škole. Příspěvek shrnuje některé zajímavé výsledky výzkumných šetření a nastiňuje také cesty, kterými je dobré se v této oblasti ubírat.